Onze methode

Iedereen kan wel zeggen dat hij uniek is. Wij kunnen ons voorstellen dat U zich afvraagt wat onze unieke methode precies inhoudt. Wij leggen dat graag uit aan de hand van een vergelijking met marktonderzoeksbureaus en zoekmachines.

Traditionele onderzoeksbureaus

De meeste marktonderzoeksbureaus houden er verrassend ouderwetse methoden op na. Zij gaan met Uw vraag aan de slag en zoeken handmatig met hulp van een internet zoekmachine. Veel bureaus hebben in de loop der jaren wel hun eigen databases ontwikkeld en gevuld met informatie.

Wij noemen hier de drie belangrijkste nadelen van deze methode:

  1. Handmatig zoeken kost deze bureaus veel tijd en dat uit zich in hoge kosten voor U.
  2. Gebruik van een normale zoekmachine levert een beperkte kwaliteit van informatie. Door uit te besteden bespaart U wel tijd maar het uiteindelijke resultaat is soms niet beter of zelfs slechter dan wat U zelf had kunnen bereiken.
  3. De informatie in de database van het onderzoeksbureau is statisch en wordt niet frequent en automatisch bijgewerkt.

De INFOSTART methode

Wij gebruiken een door onszelf ontwikkeld software systeem dat gebaseerd is op Natural Language Processing en Kunstmatige Intelligentie. Onze software creƫert een profiel van ieder in Nederland gevestigd bedrijf op basis van de informatie op hun website.

Van ieder bedrijf bewaren wij in onze database de standaard KvK bedrijfsgegevens en bovengenoemd uniek bedrijfsprofiel.

Onze database wordt regelmatig bijgewerkt waarbij nieuwe bedrijven worden toegevoegd en failliete bedrijven afgevoerd. Tijdens iedere update worden opnieuw alle websites geanalyseerd en worden de profielen bijgewerkt.

Het raadplegen van onze database lijkt misschien hetzelfde als bij andere zoekmachines. Het verschil is echter dat ons zoekalgoritme met name gebruik maakt van matching op concept niveau (matching op letterlijke tekst is ook mogelijk). Een ander verschil is dat ons zoek en rankingsalgoritme uitstekend overweg kan met uitgebreide zoekprofielen. Hoe meer (relevante) context aangeboden wordt, hoe beter onze software in staat is om te ranken.

Vergelijk dat met hoe bijvoorbeeld Google globaal werkt. Bovenaan de ranking staan bij hen de betaalde advertenties. En ook bij de organische zoekresultaten vindt de ranking niet uitsluitend plaats op matching met uw zoektermen maar vooral ook op zaken als populariteit van de webpagina (aantallen bezoekers, hoe lang bezoekers blijven hangen, het aantal andere websites dat terugverwijst naar de gevonden pagina). Daar komt nog bij dat Google natuurlijk niet alleen bedrijfswebsites teruggeeft maar ook allerlei andere informatieve websites. In andere gevallen handig maar niet bij het zoeken naar business partners.

Onze software kan nog veel meer en uiteindelijk is het gewoon een bijzonder handig instrument dat bediend wordt door een ervaren (wo)man-in-the-loop. Iemand die de vraag van de klant kan vertalen in een zoekprofiel, die door iteratie alle relevante bedrijven weet te ‘vangen’ en die ten slotte in staat is om de zoekresultaten te controleren en mismatches uit te filteren. Dat moet iemand zijn met voldoende inhoudelijke bagage zodat U gegarandeerd een rapport onder ogen krijgt waar U echt iets aan heeft.

Onze methode samengevat: wisselwerking tussen intelligente software en een ervaren onderzoeker die uw vraag begrijpt.