Liever een vindmachine?

Published by Oswin Kerkhof on

Er is iets raars met de term zoekmachine. We willen namelijk niet zoeken maar vinden! Dat klinkt misschien flauw maar er lijkt meer aan de hand. Hoe bruikbaar zijn die zoekmachines nu echt om informatie te vinden? Dat hangt ervan af.

Is zoeken het doel?

Hoge bomen vangen veel wind dus laten we als voorbeeld Google nemen. Hun belang is niet per se dat jij snel iets vindt maar dat je lang ronddwaalt. Hoe langer jij bezig bent, hoe meer betaalde advertenties je ziet (en wellicht aanklikt) en hoe meer pagina’s met gesponsorde content jij bezoekt. Dit is vergelijkbaar met hoe je in de supermarkt langs de producten geleid wordt. Een ander voorbeeld: het door de IKEA winkel meanderende looppad!

Natuurlijk is het wel de bedoeling dat je als tevreden gebruiker eindigt. Om die kans te vergroten wordt alles uit de kast gehaald. Er wordt bijgehouden hoe populair websites zijn (als voorspeller voor jouw waardering van de zoekresultaten) en wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn (de beruchte bubbel). En het werkt want we kunnen niet meer zonder zoekmachines.

Het lijkt dus win-win. Google verdient (veel) geld aan ons maar wij zijn ook best tevreden. 

Of toch niet? Even los van alle discussies over de marktmacht van de Techreuzen en de zorgen over de borging van onze privacy. Zijn die zoekmachines er nu voor óns of is het andersom? Nogmaals, dat hangt er vanaf.

Als je heel precies weet wat je zoekt

Als je precies weet waar je naar op zoek bent dan werkt zo’n zoekmachine prima. Tik de naam van een bedrijf in en voilà je ontvangt de link naar hun website, rechts een kaartje, adres en contactgegevens, openingstijden en misschien zelfs een paar bruikbare reviews. Zoek je een zeldzaam onderdeel voor je kapotte oven of voor de hobby-auto in de garage en heb je het onderdeel of modelnummer bij de hand? Binnen een fractie van een seconde vind je adressen van leveranciers.

Als je het nog niet precies weet

Maar soms zoek je iets wat je nog niet precies kunt benoemen. Je bent je bijvoorbeeld aan het oriënteren op elektrotechnische ontwerpbureau’s of ontwikkelaars van intelligente software. Je hebt nog geen concrete productnamen in je hoofd maar wel de toepassing. Het bedrijf moet in de buurt zitten want je beoogt intensieve samenwerking. Je voorkeur gaat misschien uit naar een klein bedrijf vanwege de korte communicatielijnen. Hoe ga je die bedrijven vinden met Google? Probeer het en je gaat misschien binnen 0.55 seconden meer dan een miljoen resultaten ontvangen. Indrukwekkende getallen maar de vraag is of daar de perfecte kandidaten tussen zitten en hoe je die überhaupt terugvindt in de berg aan informatie. Wel grote kans dat je de usual suspect tegenkomt op de eerste pagina. Het bekende bedrijf met een voor zoekmachines geoptimaliseerde website dat dagelijks veel bezoekers trekt. Maar daar had je Google eigenlijk niet voor nodig.

Verschil tussen consumenten en zakelijke markt

Voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer. Als consument wordt je vaak nog geholpen door vergelijkingssites met hun standaard filter en review functies. Als zakelijke professional moet je eindeloos zoeken en aanklikken om alsnog een mager resultaat te behalen. Dat moet toch anders kunnen?

Een echte vindmachine

Als je een compleet overzicht van bedrijven nodig hebt die voldoen aan een bepaald profiel inclusief alle naalden in de hooiberg dan heb je iets anders nodig dan een klassieke zoekmachine. Een echte vindmachine om snel een overzicht van potentieel interessante partners en leveranciers te krijgen.

Ik ben benieuwd naar jullie eigen ervaringen met zoekmachines. En als je nieuwsgierig bent naar hoe onze vindmachine werkt neem dan even contact op. 


0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *